Bármennyit beszélhetünk, írhatunk róla, az egyszerű rajzok ceruzával való elkészítése leginkább a tapasztalás útján tanulható meg. A technika nem kíván magyarázatot, akinek egyszer ceruza kerül a kezébe, már tudja is használni.
Kemény és lágy ceruza
Kezdetben a vonalas ceruzarajzot próbálja ki a legtöbb gyerek. Meg kell tapasztalnia az anyagok viselkedését. Ha finomabb vonalú, részletezőbb rajzot akarunk készíteni, használhatunk kemény HB jelzésű ceruzát. A lágy, festői hatás elérése érdekében 2B-től 6B-ig jelzett, puha ceruzát érdemes választani. A kemény ceruzák tónusa szürke. Minél puhább a ceruza, annál feketébb a színe. A ceruzarajz előnye, hogy javítható. A hibákat jó minőségű radírgumival, gyurmaradírral korrigálhatjuk, ha megfelelő minőségű papíron dolgozunk.
Milyen a jó papír ceruzarajzhoz?
A jó minőségű papíron van lehetőségünk javításra, a gyenge félfamentes rajzlapot csak firkálásra érdemes használni, komoly munkához semmiképpen nem ajánlom. Ha gyermekünk tehetséges a rajzolásban, igyekezzünk neki jó minőségű papírokat beszerezni a művészellátókból, mert a hitvány anyag tulajdonságai rosszak, elveszik a gyerek sikerélményét és kedvét a rajzolástól. A radírgumit óvatosan használjuk akkor is, ha kiváló papírunk van. Vigyázzunk, hogy a papír enyves felszínét meg ne sértsük. A megsérült helyeken a papír foltossá, itatóssá válik, és a ceruza egészen más nyomot hagy rajta.
Egyszerű rajzok ceruzával kicsiknek
A kicsi gyereknek érdemes lágyabb, és nem tűhegyesre hegyezett, vastag hegyű ceruzákat választani. Ők még nem tudnak, nem fognak radírozni, így az egyszerűbb, olcsóbb papírok is megteszik a tanuláshoz, az első rajzocskákhoz. Ha együtt rajzolunk a gyerekkel, akkor legyen mindkettőnknek külön-külön papírunk. Mutassuk meg hogyan rajzolunk, alakítunk egyszerű állatokat, házikót, figurákat, rajzoljuk le a szobában és a környezetben található tárgyakat. Ne vegyük ki a gyerek kezéből a ceruzát. Úgyis hiszti lesz, ha megpróbáljuk, vagy ha nem engedjük őt érvényesülni, akkor megunja és ott hagyja az egészet.
A gyerek megfigyelőképessége és rajzkészsége eleinte csak a kiemelkedő, lényeges momentumokra terjed ki. Dicsérjük meg. Biztassuk ha lerajzol valamit, ami már minden szemlélő számára egyértelmű. Ha nem értjük a rajzot, kérjük meg, hogy mondja el ő, mit is rajzolt. Érdekes dolgok jöhetnek ki ebből. Az egyszerű rajzok ceruzával vagy színessel elkészítve fejlesztik a gyerek fantáziáját. A megbeszélés a szókincsét és önbizalmát is erősíti, megnyitja az utat abba az irányba, ahol a gyermek képes lesz értelmezni az egyetemes képi nyelvet, majd ahogy fejlődik a látása, kézügyessége, egyre többet tapasztal, megtanulja a rajzeszközök, papírok működését, képes lesz létrehozni a saját formavilágát is.