Ebben a cikkben a jobb agyfélteke jellemzőiről, a jobb agyféltekés rajzolás lényegéről, öt alapvető készségéről és a jobb agyféltekés rajzolás tanfolyam néhány gyakorlatáról írok.
A jobb agyfélteke jellemzői
A jobb agyfélteke rendkívül fogékony és befogadó. Kreatív, gazdag képzelőerővel bír, intuitív, ötletes. Gondolkodása holisztikus, az egészre figyel, azaz egységben ragadja meg az információkat, de a hangulat és a benyomások alapján ítél, emiatt ítéletes szubjektív és irracionális. A jobb agyfélteke erősen vizuális, gazdag képzelőerővel bír, és igencsak kreatív. Folyamatosan új ötletekkel és hipotézisekkel áll elő, amelyeket legszívesebben azonnal megvalósítana.
A bal agyfélteke ellenőriz, analizál, kontrollál mindent. A jobb agyfélteke ötleteit kielemzi, analizálja, keresi az ismétlődő mintákat, törvényszerűségeket, és végül egy logikus rendszert állít fel.
A jobb agyféltekés rajzolás lényege
A jobb agyféltekés rajzolás lényege a bal agyfélteke háttérbe szorítása, visszafogása lesz.
A bal oldal a korábban megtanult sémák alapján dolgozik. Nem mélyül el a finom részletekben. Ennek a felületességnek és gyorsaságnak a visszafogása lesz a jobb agyféltekés rajzolás lényege. Nem arra kell figyelni amit tudunk, hanem arra amit érzékelünk.
A jobb agyféltekés rajzolás 5 alapvető készsége
A valósághű rajzolás öt részkészségből tevődik össze.
- a szélek észlelése,
- a terek észlelése, a rajzolásban ezek a „negatív terek”,
- a viszonyok észlelése, a perspektíva és az arányok,
- a fények és árnyékok észlelése, azaz árnyékolás,
- a teljesség (gestalt) észlelése
Sok gyakorlással ezek a részegységek egyetlen képességgé válnak, így amit látsz, le is tudod rajzolni.
Jobb agyféltekés rajzolás tanfolyam gyakorlatai
A jobb agyféltekés rajzolás tanfolyamot már több éve végeztem el. Ennek a cikknek a megírása közben előszedtem az akkor készült alkotásaimat és leírok néhány gyakorlatot amelyet elvégeztünk.
Elsőként mindenki csinált magáról egy tanulás előtti arcképet, ami valljuk be nem lett sokkal szebb mint amilyet egy óvodás gyerek rajzolni tud. 🙂
- Tanulás előtti kéztanulmány: a nem domináns kezünket kellett lerajzolni. Ezt vakrajzolásnak is hívtuk. Figyeltük a kezünk redőit, a fényeket, árnyékokat és közben a domináns kezünkkel rajzoltuk, amit látunk. A rajzunkra minél kevesebbet tekintettünk rá, annál inkább „vak” volt a rajz.
- Vázás gyakorlat: egy váza bal oldala (körvonala) meg volt rajzolva és a jobb oldali körvonalat kellett tükörszerűen, szimmetrikusan megrajzolnunk.
- Szék ceruzarajz lemásolása fejjel lefelé. A lefelé fordítás azért jó, mert így az agyban nem tudatosul, hogy széket rajzol, és tudunk a fényekre, árnyákokra figyelni.
- Megfordított portré. Pablo Picasso egyik ceruzarajzát fejtetőre állítva rajzoltuk meg. A fejre fordított portrénál is csak kusza vonalakta látunk, és így könnyebb lemásolni, hogy nem látjuk benne az egészet. Nagyon szép, ügyes másolatot tudtam létrehozni.
- Levélrajzolás negatív terek segítségével. Itt egy szobanövényt rajzoltunk le, úgy, hogy nem volt szabad leveleket rajzolni, hanem helyette mindent amit a szobanövény hátterében láttunk, fényeket árnyékokat.
- Oldalnézeti portré lemásolása, az arc arányainak megfigyelése
- Szemből látható arckép másolása, az arc arányai szemből nézve stb.
A tanfolyam utolsó feladata az volt hogy a saját arcunkat rajzoljuk le egy fényképet másolva. A fotót ott és akkor készítették rólunk. Minden képzeletemet felülmúlta a teljesítményem, és nagyon örültem, hogy képes voltam rá.
Mit adott nekem a jobb agyféltekés rajzolás tanfolyam?
A jobb agyféltekés rajzolás tanfolyam önbizalmat és óriási boldogságérzetet adott nekem.
Rájöttem arra, hogy milyen csodákra képes az agyunk, miközben elmélyülten, lazán, kikapcsolódva alkotunk. Teljesen elveszítettem az időérzékemet alkotás közben és nagyon gyorsan elszaladt az idő és vége lett egy-egy alkotói napnak.
Aki szeret alkotni mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy végezze el a jobb agyféltekés rajztanfolyamot.
Források: www.azirastukreben.hu ; jobbagyfeltekesrajzolas.blog ; Betty Edwards: Jobb agyféltekés rajzolás munkafüzet; A tanfolyam gyakorlatainak felsorolásánál saját élményeimet idéztem fel.