A jobb agyféltekés rajzolás gyakorlatok során a legfőbb célunk az, hogy agyunk kreatív oldalát dolgoztassuk meg. Miért olyan nagy feladat ez? Mert szembe kell néznünk azzal a meglepő ténnyel, hogy a két agyfélteke sok esetben nem hajlandó együttműködni! Ki hitte volna?
A bal agyfélteke parancsuralma!
Az átlagos jobbkezes ember hétköznapi életében, a bal agyfélteke képviseli a szigorúságot pontosságot, az önvédelmet, a túléléshez szükséges információkat. A bal oldal gondoskodik arról, hogy elriasszon minket mindentől ami veszélyes, ami meglepő, ami szokatlan. A bal agyfélteke betartatja a szabályokat, és nem enged teret a szórakozásnak, a kötelességekkel törődik. Ha egyszer az életben rajzoltál valamit, amire valaki negatív megjegyzést tett, és ez a megjegyzés neked rosszul esett, ez az emlék eltárolódik. Ha újra ceruzát veszel a kezedbe a bal agyfélteke meg akar védeni téged a negatív élménytől, és le fog beszélni az alkotásról. Mit tehetünk ez ellen? Be kell csapnunk, félre kell állítanunk egy időre a bal agyféltekét, és csak óvatosan engedni vissza amikor már a jobb agyfélteke elég határozottá vált.
Jobb agyféltekés rajzolás gyakorlatok bemutatása
Első gyakorlat lehet a verbális programozás. Betty Edwards, a módszer megalkotója több, azóta közismertté vált ötlettel segít nekünk. Meggyőzzük az agyunkat arról, hogy most nyugodtan rajzolhatunk, van idő, nem kell sietni. Nincs most fontosabb dolgunk! Verbálisan kell becsapnunk az agyat. Kijelentjük gondoljuk vagy mondjuk magunknak a következőt: „Csak néhány vonalat fogok most rajzolni, pár perc az egész.„ vagy…”Most nem rajzolok, csak egy rövid vázlatot készítek…” Ettől a narrációtól a tiltó bal agyfélteke megnyugszik, rájön, hogy tényleg nincs veszély, csak pár perc, nem fogunk semmilyen fontos kötelességről lemaradni. Abba fogja hagyni a védekezést.
Ez pont elég arra, hogy a jobb agyfélteke munkába lendüljön, megfeledkezzünk az időről, és amikor már elkezdtük az alkotást, semmi nem fog minket leblokkolni. Ha sikerül belelendülni a munkába, és megszűnik az időérzékelés, a sürgetés, és a szorongás , akkor sikerrel jártunk.
Másik gyakorlat lehet a pozitív és negatív terek érzékelésének fejlesztése. Ennek tipikus példája az ARC és VÁZA gyakorlat. Itt egy optikai csalódást érzékelhetünk, amelyben a megfigyelt képet lehet úgy látni, mint két, egymással szembe fordított arcot, de érzékelni lehet egy szimmetrikus váza képét is.
Ennél a feladatnál egy sablon átrajzolása közben, meg is kell nevezni azt a részt, amit épp rajzolunk (orr, homlok száj, áll, stb.) Ezzel a verbális BAL, és a kreatív JOBB oldalnak egyszerre kell dolgoznia. Érdekes jelenséget vehetünk észre. Nem tudjuk egyszerre mindkét oldalt használni. Felváltva fog menni.
A két agyfélteke összehangolását, már pici gyerekkorban el kell kezdeni. A gyermek mondókák, amiket mozgással, tapsolással, tánccal kísérünk pont ebben tesznek igen nagy szolgálatot. Amelyik gyermek sok versikét tapsolós lépegetős ellentétes kar és láb lendítést is tartalmazó mozgásformát tanult, annak nem csak a beszéd és mozgáskészsége, de a rajztehetsége is sokkal fejlettebb lesz.
Újabb gyakorlat, ha olyan képet rajzolunk le amit a bal agyfélteke nem tud értelmezni, ezért összezavarodik. Nem tud utasítást adni. Ezt úgy tudjuk elérni, ha egy ismert, jól definiált képet, amiről a bal agyféltekének vannak fogalmai megfordítunk. Fejjel lefelé fordítva, s a képet és úgy rajzolva, a bal agyfélteke nem tud beavatkozni és a jobb agyfélteke dominál majd.
Ilyen trükkökkel, jobb agyféltekés rajzolás gyakorlatok segítségével elérhetjük, hogy felerősödjön a jobb oldali kreatív agyfélteke, legalább arra a szintre, hogy végül kiegyenlítődjön a teljesítmény a két oldal között. Ha szeretnél még többet tudni a témával kapcsolatban, akkor nézz szét a Művészház jobb agyféltekés rajztanfolyamai között.