A rajz segítségével megjeleníthetünk olyan dolgokat, amelyeket szavakkal nem tudunk körülírni. Így létrejött a vonalas rajz, a vázlatrajz, a realisztikus művészi rajz és a 3D rajzolás. A művészi rajz tanulmányok igyekeznek a szemünk által látott valóságos formát, sötét és világos területek vonalak váltakozásának papírra vetésével lehetőleg élethűen leképezni.
A 3D rajzolás különlegessége
A perspektíva megjelenítéséhez szükséges egy reális méretarányos rajz létrehozása, például portré rajz esetében. A hagyományos rajzoknál nem vesszük figyelembe a harmadik dimenzió adta lehetőséget. A 3D rajz különlegessége, hogy a tér és a látószög egymáshoz való viszonyát kihasználva olyan rajz készül, amely egy bizonyos szögből megtekintve, a megszólalásig hasonlít egy valódi tárgyhoz. A valódi tárgy tökéletes illúziója jön létre. Ha 3D rajzolással ábrázolunk egy poharat, annak látványa annyira megtévesztő lehet, hogy a szemlélő összetéveszti egy valódi pohárral. Ennek a technikának a neve anamorfózis.
Az anamorfózis kifejezés eredete
A görög ana- (vissza-) és morphosis (változás) görög szavakból alkotott kifejezést 1650-ben megjelent Magia Universalis c. könyvében egy Gaspar Schott nevű német jezsuita használta először. (Wikipédia)
Ez a műfaj bizony nem az improvizációról szól, hanem a precíz megfigyelésről és kiemelten jó szemmértékről, valamint virtuóz rajztudásról. A nagyszerű 3D rajzoláshoz elengedhetetlen a mélység hatásainak és a látószögek összefüggéseinek alapos megfigyelése.
A 3 dimenziós tér ábrázolásában rejlő paradoxon és az anamorfózis lehetősége sok művészt megihletett. Leonardo, Holbein, Dalí, Cocteau, MC Esher.
Azonban számomra a legkedvesebb anamorfózis művész, a 3D rajzolás zsonglőre, a magyar Orosz István Kossuth díjas grafikus művész, író, animációs film-rendező. Művésznevén UTISZ.
A tükörhengeres anamorfózis című képen, csak akkor látjuk a témát amikor a rajz közepébe egy valóban tükröződő felületű hengert állít a művész.
Az árnyékrajzoló című, realisztikus két részes képen, szintén a tükörhenger kap szerepet.
„Amit észlelünk, nem a világról szól, hanem
az agyunk által alkotott világmodellről.”
Ennek a Chris Frith idézetének akkor van értelme, amikor rájössz, hogy a sikeres 3D rajzok félrevezetik a látásunkat, torzíthatják az érzékelést.
További rajzolási technikákról ebben a cikkben olvashatsz.